VEM ÄR MARKUS HARJU?

{:sv}

Lär känna honom lite bättre via frågorna här nedan.

VEM ÄR MARKUS HARJU?

Haha, bra fråga. Eller… hur svarar man enkelt på det? Jag är den där finska, eldigt passionerade själen som totalt lever musik. Vet inte vem jag vore utan musiken i mitt liv. Tror att det är något som egentligen lyser igenom ganska starkt när man väl träffar mig, eller åtminstone ser man nog att jag är kreativ av mig. Har ju hänt många gånger att jag fått sagt till mig att ”Du jobbar med musik, eller hur?” innan jag ens hunnit nämna något, haha. Men jag är ju en allt-i-allo, en multi-tasker i musikbranschen, ser möjligheter framför motgångar och kan inte leva en dag utan allt det här. Lika konstnärligt lagd som jag är business minded – lite av båda världar, skulle jag säga. Kontrasternas man, typ!

HUR SER EN NORMAL DAG UT I DITT LIV?

Jag har nog inget som heter normala dagar. Nej, men det ser väldigt olika ut från vecka till vecka. Jag har kontor inne i Gamla Stan i Stockholm där jag i regel spenderar ca 3 dagar i veckan och konsultar hos en av mina samarbetspartners. Sen de dagar och kvällar jag inte är på kontoret jobbar jag i andra miljöer med mix, inspelning, låtskrivande och produktion. Mitt liv är väl ganska oregelbundet egentligen och har alltid varit men jag försöker ändå hitta någon form av struktur på mina dagar så gott det går. Lite svårt dock när man är en känslodriven person.

HUR LÄNGE HAR DU ARBETAT SOM MIXTEKNIKER?

Jag har ju gjort två utbildningar (Blekinge Tekniska Högskola + SAE Institute) och gick färdigt min andra och då sista utbildning på SAE, Mars 2012, och hade redan då börjat dra in mixjobb under studietiden. Så första ”jobb-baserade” mixjobbet måste ha trillat in någon gång 2011. Det var då jag började på allvar och kände att ”nu är jag redo för det här”.

VAD ÄR DET BÄSTA MED MIXNING OCH MASTERING, TYCKER DU?

Det är väl grejen av att allt är så relativt och att varje case på riktigt är så olikt det andra. Det är ständigt intressant och kreativt utvecklande, sen att man får vara med och sätta så stor prägel på ett verk som man faktiskt gör. Både mixning och mastering är ju en konstform i sig och jag älskar det! För mig är inte frekvenser bara frekvenser. Frekvenser för mig handlar betydligt mer om känslor, och hur framhäver man känslor genom frekvenser, ljud osv? Att få hela sammansättningen att tala samma språk som känslan i låten, texten, melodier osv? Allt det där hänger ihop för mig, och varje låt har sin egen lilla värld man behöver hitta rätt i – det är det bästa jag vet!

VILKEN ÄR DEN FÖRSTA LÅTEN DU HÖRDE PÅ RADION, SOM DU MIXAT? HUR KÄNDES DET?

Oj, det var nog redan 2009 med metalbandet Omnispawn. Då var det ju både egenskrivet och egenproducerat material, men jag pluggade då min första utbildning i Karlshamn och minns att jag satt på bussen hem, när mitt undermedvetna plötsligt hör ett trumintro som kroppen börjar spela med till. Jag förstod först inte vad det var, varför min kropp ens aktiverades, men plötsligt märker jag att jag sitter och trummar till låten Armageddon och tänker ”MEN VA? Vad håller jag på med? VAR FAN KOMMER DET HÄR IFRÅN? ÄR DET RADION? DET ÄR JU RADION!”, haha! Gick från att sitta där aptrött efter en lång dag i plugget till att plötsligt bli helt överpepp och bara vilja välta bussen typ, haha. Det var väldigt surrealistisk men ändå coolt. Egentligen är det ju ingen big deal så men än idag är det ju självklart lika roligt varje gång det händer. Tycker nästan det blir mer och mer spännande för varje gång, höra hur produktionerna och mixarna ständigt blir bättre lämpade för det mediet.

HUR SKULLE DU FÖRKLARA DITT JOBB FÖR NÅGON SOM INTE VET VAD EN MIXTEKNIKER GÖR?

Egentligen gör jag så många olika saker i kedjan men om vi utgår ifrån mixning som på något vis blivit min ”main thing” så brukar det se ut så att jag får inspelat material skickat till mig. Jag som mixtekniker har då vanligtvis inte varit med i själva skapande-processen utan kliver in med en objektiv syn på produktionen från start, lyssnar på alla pusselbitar med fräscha öron osv. Grunden och soundet finns ju där redan och mitt huvudsakliga jobb är att se till att låtskrivarens och producentens vision framhävs till 100%. Med tanke på att jag själv också är låtskrivare och musiker så är jag ju både van och arbetar mycket med arrangemang osv, och det blir väldigt ofta att jag iklär mig en subtil producentroll och lyfter fram positiva nyanser som kunden själv kanske inte tänkt på alla gånger – påverka flöde i låten osv. De som jobbat med mig länge vet ju vem jag är, vad jag kan och sådär, och brukar oftast bara skicka materialet till mig och be mig ”do your thing, do your magic” och ger mig helt fria tyglar till att göra min grej.

Men man kan väl enkelt säga att jag är där och ser till att alla pusselbitar ska passa ihop perfekt och redigerar så att bildens motiv på något vis ska tala rätt språk. Jag ser till att låten och ljudbilden som skapats ska nå sin fulla potential liksom.

HUR KOMMER DET SIG ATT DU KOMMER IFRÅN METALVÄRLDEN MEN IDAG JOBBAR MYCKET MED RADIOPOP, RnB OCH HIPHOP?

Det där är en fråga jag får ofta: ”Hur kan du ha sån koll på den här världen när du kommer ifrån en helt annan?”, men jag hävdar bara att jag har en enorm styrka i allt det här. Att komma ifrån extremmusiken och förstå den typen av uttryck har bara gjort att jag har ännu lättare och bättre förståelse för olika musikstilars nyanser. Jag vet alltid vad som är viktigt, vilka punkter som är extra viktiga att trycka på oavsett vad för musikstil jag jobbar med. Kan även därigenom blanda och hitta nya intressanta grejer i musikstilar för att jag genuint kanske tänker på ett annat sätt. Överlag har jag ju en förkärlek till radio-soundet och har alltid haft, och det var hela tiden min önskan längs vägen att ”lära mig leverera på den nivå som jättarna gör”. Men det där är bara en enorm styrka idag och det gör även att jag är enormt flexibel mellan musikgenre. Finns ingenting jag inte kan jobba med liksom – inget för stort, inget för litet, inget för vanligt eller för konstigt.

HUR SER DU PÅ MUSIKBRANSCHEN IDAG, JÄMFÖRT MED 5-10 ÅR SEDAN?

Branschen har ju varit väldigt rörig de senaste tio åren minst, i en ständig utvecklingsfas liksom. Det är grymt mycket som skakats om och bara gjort att alla febrilt försöker hitta sin plats i det som sker, och jag känner väl någonstans att det fortfarande inte riktigt har landat än. Rörelsen pågår fortfarande och är glödhet hela tiden. Vikten av webben och hur man idag tar sig fram som artist och aktör är liksom… det går grymt fort framåt alltihop. Men jag ser allt det här som positivt och det har gjort att saker egentligen bara är otroligt mer spännande längs vägen. Det tar ju aldrig slut liksom.

Sekunden man tror att man är ”färdiglärd” börjar bara resan utför. Jag har träffat extremt många längs vägen som inte alls förstår vart branschen är på väg och de har ju tyvärr fortsatt halka efter för att man tror att det fungerar likadant som det gjorde förr. Tyvärr. Men det går inte, det gäller att hela tiden vara intresserad, vilja följa med i utvecklingen, läsa av nya mönster, utvärdera gamla, utveckla och sådär. Stay committed.

HUR SER DU PÅ MUSIKEN IDAG DÅ, JÄMFÖRT MED FÖRR?

Det beror nog helt på vilken musikstil vi pratar om men överlag gillar jag vart allt är på väg. Det som kanske är lite synd idag är att allt går så fort så det känns nästan omöjligt att låtar som släpps idag skulle kunna landa och bli ”gamla klassiker” på samma sätt som förr. Men skulle nog säga att grundläggande låtskrivandet ser lite likadant ut idag som förr medan produktionerna ser HELT annorlunda ut. Idag ska proddarna gärna vara minimalistiska och varje element ska ha en större betydande och viktig roll i helheten liksom. Less is more, typ. Riktigt så var det kanske inte förr, när man snarare fyllde vråerna med innehåll i stället. Men sen gillar jag extremt mycket vad som faktiskt händer på extremmusik-fronten också. Framför allt ljudmässigt. Förr var det väldigt basfattigt, riv och sågverk om ljudbilderna men den senaste tiden har detta förändrats markant och det är något jag anammat väldigt mycket i mina mixar också och strävar mot. Att fortfarande låta riktigt fett, fläskigt och rivigt men samtidigt behagligt liksom.

HAR DU NÅGON DRÖMARTIST DU SKULLE VILJA JOBBA MED?

Nej, det har jag nog ingen så. Vet inte vad jag ska säga. Jag har aldrig varit jättefokuserad eller tänkt på det där sättet. Jag är nog mer fokuserad på någon form av önskescenario i studion i så fall, snarare det än att tänka att ”just DEN personen vill jag jobba med”. Det spelar inte så stor roll vem jag jobbar så länge huvudkänslan och gemensamma intresset matchar och verkligen är rätt liksom – typ som när man står i en replokal och alla bandmedlemmar plötsligt bara landar i en gemensam klang när man jammar. Alla planeter ligger i linje med varandra och klockan stannar, den känslan är helt obeskrivlig! Det där är något jag söker och strävar efter, snarare än att lägga fokus på vem jag jobbar med. Alla är kollegor bara.

VAD LYSSNAR DU SJÄLV PÅ IDAG?

Jag lyssnar väldigt mycket på det som är hett på radion idag. Följer med i vad som händer på den fronten osv. Det blir väldigt mycket Spotify, gillar Digster-listan och så. Har haft en väldig period med mycket rap och hiphop blandat med metal den senaste tiden – förmodligen för att mitt liv just nu surrat en del i de spåren jobbmässigt kanske. Men ja, en hel del Spotify och det som är aktuellt på radion.

VAD GJORDE DU INNAN DU BLEV MIXTEKNIKER?

Jag har jobbat väldigt mycket inom hemtjänsten faktiskt, fått möta extremt mycket människor, hantera olika möten, lära mig läsa av personer och sådär. Något jag har väldigt stor nytta av idag faktiskt. När jag först startade företaget jobbade jag även två år som livetekniker och körde ljudet till allt ifrån Linda Bengtzing, Amy Diamond, Helge Skoog bland många, många fler.

HAR DU NÅGOT SISTA DU VILL TILLÄGGA?

Nej, inget särskilt så. Är man intresserad av att komma i kontakt med mig, behöver min hjälp eller bara vill snacka musik, ljud och produktion är man mer än välkommen att slänga iväg ett mail till mig. Hit me with your best shot!

{:}{:en}

You have heard his works on several international channels, such as MTV USA, not to mention NRJ and other leading channels in Sweden. Aftonbladet listed one of his recent works as a part of ”The best releases during June”. Markus Harju, the finnish son raised in the small Swedish village Kallinge – today living in Stockholm – is the CEO of the company Dreaming People and has collaborated with producers and songwriters all over the world. But who is he, and what is a mixing engineer like him doing?

WHO IS MARKUS HARJU?

Haha, good question. Or… how do you even answer that? I’m ”that” finnish, fiery and passionate soul who completely live for music. Don’t know who I would be without it. I think that shines through pretty easy when people meet me, or people at least can see that I’m some sort of a creative person. I usually get the question ”You are working with music, right?” before I’ve even mentioned it myself, haha. But I’m some sort of multitasker in the music business, I always see possibilities instead of adversities and I can’t live one day without all this. I’m as artistic as business minded – a hybrid of both worlds, I would say. Man of contrasts!

HOW WOULD YOU DESCRIBE A NORMAL DAY OF YOUR LIFE?

I don’t think I have something such as ”normal days”. No, but every day is very different to the other, from week to week. I have a office in Gamla Stan (Old City) in Stockholm where I normally spend 3 days a week, consulting one of my cooperation partners. The other days and nights i normally work in other environments with mixing, recording, songwriting and production. I guess my life is pretty irregular but I try to find some sort of structure through my days. Can be pretty hard though when you are so driven by feelings.

HOW LONG HAVE YOU BEEN WORKING AS A MIXING ENGINEER?

I’ve done two educations (Blekinge Institute of Technology + SAE Institute) and examinated from SAE in March 2012. By then I already had started to receive mixing jobs during the period of studies. So my first ”sharp” mixing job must have been somewhere during 2011. That’s when I started professionally and felt that ”now I’m ready for this”.

WHAT WOULD YOU SAY IS THE BEST THING WITH MIXING AND MASTERING?

It must be that everything is so relative and every case i so unique. It’s always interesting and creatively developing, and of course I love the fact that you are able to be a part of the whole sound and do all your marks on it. Both mixing and mastering is a art form and I completely love that! Frequencies isn’t just frequencies. To me it’s all about feelings, and how do you express feelings through frequencies and audio waves? To get the whole arrangement and composition to speak the same language as the energy of the whole song, the lyrics and melodies etc? Every part of that is extremely important to me, and each song has it’s own little world you need to find yourself in – that work is the best of it all!

WHAT SONG WAS THE FIRST YOU MIXED AND HEARD ON THE RADIO, AND HOW DID IT FEEL?

Wow, it was back in 2009 with the death metal band Omnispawn. I was involved in both the songwriting and production though, but I was studying my first education in Karlshamn, Sweden, and I remember sitting on the bus – on my way home – when suddenly my subconscious hear this drumming intro and my body starts play along. Didn’t understand what it was, why my body even activated like that, but at the same time I notice that I am playing along to the song ’Armageddon’ by Omnispawn and thinking ”WHAT?! What am I even doing? WHERE THE FUCK DID THIS COME FROM? Is it the radio? IT IS THE RADIO!”, haha. I went from sitting there, almost sleeping after a long day in school, to get energetic enough to tip over the bus, haha. It was surreal but pretty cool. It might not be that ”big of a thing” when you think of it but I can still find it thrilling when it happens today. Feels more and more exciting every time it happens, to hear how the productions and mixes getting better and better fitted for the media.

HOW WOULD YOU DESCRIBE YOUR JOB AS A MIX ENGINEER TO SOMEONE THAT HAS NO IDEA OF WHAT YOU'RE DOING?

The thing is I do sooo many things in the process, but if we focus on the mixing parts that somehow has become my ”main thing” it normally looks like this. I receive recorded material. The artist, label or company has recorded a song on their own. My job as a mixing engineer is then to step in after the whole creating, songwriting and producing process and somehow meet the song with my unbiased ears from start, listen to the parts of the puzzle with fresh ears etc. The foundation and sounds already in there and my main job is to make sure that the songwriter’s and producer’s vision highlights 100%. Since I’m a songwriter and musician myself, I’m used to work with arrangements etc, and that makes it pretty easy for me to step in and work with the songs as a subtile producer as well – lift up good colors that the customer maybe missed out many times – affect the energy in the songs etc. My longtime customers know who I am, what I can do, and usually send me their raw material and says ”do your thing, do your magic” and gives me the space to do my thing.

But you can say that my job is to be there and make sure that every part of the puzzle will fit perfectly to each other and that I edit the picture so it speaks ”the right language”. I make sure that the song and sound will reach their full potential.

YOU COME FROM METAL AND WORK A LOT WITH POP, RnB AND HIPHOP TODAY. HOW AND WHY?

That’s a question I hear a lot: ”How are you able to know so much about this world when you come from the complete opposite?”, but I claim that it’s a strength in all this. To come from the extreme music and understand that side of expressions has only made it easier for me to understand the big variety of colors in different genres. I always know what’s important, what buttons to push regardless of what music style I’m working with. It’s also a strength when it comes to finding and blending interesting flavours in all kinds of music styles, cause I guess I naturally think differently thanks to this. Overall I’m very passionate about the commercial ”radio sound”, and always been, and that was always my main goal on my way here, to ”learn so much that I’m able to deliver at the same level, the big labels are doing”. But yeah, it’s just a big strength today och it makes me very flexiible between genres. There’s nothing I can’t work with – nothing too big, too small, too common or too weird.

WHAT DO YOU THINK OF THE MUSIC BUSINESS TODAY, COMPARING TO 5-10 YEARS AGO?

The music business has been very messy and moving the last decade, in some sort of constant developing phase. So many things been turned upside down and forced all the people in the business to find their place in all the new things that’s happening. I don’t think it steady yet, still moving. The internet and how to come through as an artist and company is like…everything’s just moving forward so fast. But I think all of this is very positive and it has made everything very exciting. This journey never stops.

The second you think you are ”done” and you think you know everything – that’s the second your journey heading downwards. I’ve met so many through my journey that doesn’t understand this at all, who don’t want to understand this – people who don’t want to be a part of what’s happening right now and figure out how to be a part of the future. The business doesn’t work like it did before, old artists loses attention and many artists today trying to get heard but still focusing on ineffective things. It doesn’t work that way anymore, you have to be interested, be willing to follow the journey forward, get to know all the new patterns, evaluate the old ones, develop etc. Stay committed.

WHAT WOULD YOU SAY ABOUT THE MUSIC TODAY, COMPARED TO BEFORE?

I guess it depends on what music style we are talking about but overall I like where everything is heading. The only sad thing I can see is that everything is moving so fast today, which makes it almost impossible for new songs to find place and grow enough to become ”old classics”. Is that even possible? I don’t know. But I think the songwriting process is pretty similar today compared to what it was earlier, BUT the productions is a whole other story. Today it’s crucial that the productions is minimalistic, every little part of the production must have a clear, important and a major role. Less is more. It wasn’t like that before. But I also love what is happening on the side of extreme music, especially soundwise. Earlier the sounds was lacking of bass and low end, it was more scratchy and screamy but it has changed remarkably lately and that is something I adopted and aim for in my mixes and masters as well.

DO YOU HAVE ANY ARTIST/PERSON YOU DREAM OF WORKING WITH?

No, I’m not like that. Don’t know what to say. I’ve never been focusing our thought of people that way. I more like, consider everyone as collegues. I think I’m more focused on some sort of ”dream scenario” in the studio, rather than thinking ”THAT person I would like to work with”. It’s not important to me who I work with as long as the main feeling and mutual interest matches and feels right – you know when, like, you are standing there in the rehearsal room, with your band mates, and everyone is just ”feeling it” together. It’s like all planets lines up in a symbiosis and whatever time is, just stops. That feeling is incredible! That’s something I look and aim for, rather than focusing on who’s there creating that feeling with me. Everyone is just collegues and regular persons in the end.

WHAT MUSIC ARE YOU LISTENING TODAY?

I listen a lot to what’s hot on the radio today. Keeping myself updated with the commercial side. Tend to be a lot on Spotify, I like the Digster list. Have had a long period now with rap and hiphop in a mix with a lot of metal – probably cause I’ve been working a lot with these genres. But yeah, a lot of Spotify and what’s relevant and in the hot spot on radio.

WHAT DID YOU DO BEFORE YOU BECAME A MIX ENGINEER?

I’ve been working A LOT in home care service. Been taking care of old people. Met so many different people, dealt with some many different tasks and meetings, learned how to read different people fast etc. That’s also a strength today. When I started the company I also worked as a live sound engineer for two years and did jobs for the artist elite in Sweden.

SOMETHING ELSE YOU WANT TO ADD?

No, don’t think so. If you’re interested of getting in contact with me, if you need my help and services or just want to talk music, audio and production, you are more than welcome to throw me a mail. Hit me with your best shot!

{:}