OM MARKUS

Du har hört hans arbeten på flertalet internationella kanaler, bl.a. MTV USA, för att inte nämna NRJ och andra ledande kanaler i Sverige. Aftonbladet listade ett av hans senaste verk som en del av ”Bästa releaserna under Juni månad”. Markus Harju, Blekingesonen ifrån det lilla samhället Kallinge som idag bor i Stockholm, driver företaget Dreaming People och har samarbetat med stora producenter och låtskrivare världen över. Men vem är han, och vad är det han gör som mixningstekniker?

 

VEM ÄR MARKUS HARJU?

Haha, bra fråga. Eller… hur svarar man enkelt på det? Jag är den där finska, eldigt passionerade själen som totalt lever musik. Vet inte vem jag vore utan musiken i mitt liv. Tror att det är något som egentligen lyser igenom ganska starkt när man väl träffar mig, eller åtminstone ser man nog att jag är kreativ av mig. Har ju hänt många gånger att jag fått sagt till mig att ”Du jobbar med musik, eller hur?” innan jag ens hunnit nämna något, haha. Men jag är ju en allt-i-allo, en multi-tasker i musikbranschen, ser möjligheter framför motgångar och kan inte leva en dag utan allt det här. Lika konstnärligt lagd som jag är business minded – lite av båda världar, skulle jag säga. Kontrasternas man, typ!

HUR SER EN NORMAL DAG UT I DITT LIV?

Jag har nog inget som heter normala dagar, haha. Nej, men det ser väldigt olika ut från vecka till vecka. Jag har kontor inne i Gamla Stan i Stockholm där jag i regel spenderar ca 3 dagar i veckan och konsultar hos en av mina samarbetspartners. Sen de dagar och kvällar jag inte är på kontoret jobbar jag i andra miljöer med mix, inspelning, låtskrivande och produktion. Mitt liv är väl ganska oregelbundet egentligen och har alltid varit men jag försöker ändå hitta någon form av struktur på mina dagar så gott det går. Lite svårt dock när man är en känslodriven person.






HUR LÄNGE HAR DU ARBETAT SOM MIXTEKNIKER?

Jag har ju gjort två utbildningar (Blekinge Tekniska Högskola + SAE Institute) och gick färdigt min andra och då sista utbildning på SAE, Mars 2012, och hade redan då börjat dra in mixjobb under studietiden. Så första ”jobb-baserade” mixjobbet måste ha trillat in någon gång 2011. Det var då jag började på allvar och kände att ”nu är jag redo för det här”.

 VAD ÄR DET BÄSTA MED MIXNING OCH MASTERING, TYCKER DU?

Det är väl grejen av att allt är så relativt och att varje case på riktigt är så olikt det andra. Det är ständigt intressant och kreativt utvecklande, sen att man får vara med och sätta så stor prägel på ett verk som man faktiskt gör. Både mixning och mastering är ju en konstform i sig och jag älskar det! För mig är inte frekvenser bara frekvenser. Frekvenser för mig handlar betydligt mer om känslor, och hur framhäver man känslor genom frekvenser, ljud osv? Att få hela sammansättningen att tala samma språk som känslan i låten, texten, melodier osv? Allt det där hänger ihop för mig, och varje låt har sin egen lilla värld man behöver hitta rätt i – det är det bästa jag vet!

 VILKEN ÄR DEN FÖRSTA LÅTEN DU HÖRDE PÅ RADION, SOM DU MIXAT? HUR KÄNDES DET?

Oj, det var nog redan 2009 med metalbandet Omnispawn. Då var det ju både egenskrivet och egenproducerat material, men jag pluggade då min första utbildning i Karlshamn och minns att jag satt på bussen hem, när mitt undermedvetna plötsligt hör ett trumintro som kroppen börjar spela med till. Jag förstod först inte vad det var, varför min kropp ens aktiverades, men plötsligt märker jag att jag sitter och trummar till låten Armageddon och tänker ”MEN VA? Vad håller jag på med? VAR FAN KOMMER DET HÄR IFRÅN? ÄR DET RADION? DET ÄR JU RADION!”, haha! Gick från att sitta där aptrött efter en lång dag i plugget till att plötsligt bli helt överpepp och bara vilja välta bussen typ, haha. Det var väldigt surrealistisk men ändå coolt. Egentligen är det ju ingen big deal så men än idag är det ju självklart lika roligt varje gång det händer. Tycker nästan det blir mer och mer spännande för varje gång, höra hur produktionerna och mixarna ständigt blir bättre lämpade för det mediet.

 HUR SKULLE DU FÖRKLARA DITT JOBB FÖR NÅGON SOM INTE VET VAD EN MIXTEKNIKER GÖR?

Egentligen gör jag så många olika saker i kedjan men om vi utgår ifrån mixning som på något vis blivit min ”main thing” så brukar det se ut så att jag får inspelat material skickat till mig. Jag som mixtekniker har då vanligtvis inte varit med i själva skapande-processen utan kliver in med en objektiv syn på produktionen från start, lyssnar på alla pusselbitar med fräscha öron osv. Grunden och soundet finns ju där redan och mitt huvudsakliga jobb är att se till att låtskrivarens och producentens vision framhävs till 100%. Med tanke på att jag själv också är låtskrivare och musiker så är jag ju både van och arbetar mycket med arrangemang osv, och det blir väldigt ofta att jag iklär mig en subtil producentroll och lyfter fram positiva nyanser som kunden själv kanske inte tänkt på alla gånger – påverka flöde i låten osv. De som jobbat med mig länge vet ju vem jag är, vad jag kan och sådär, och brukar oftast bara skicka materialet till mig och be mig ”do your thing, do your magic” och ger mig helt fria tyglar till att göra min grej.

Men man kan väl enkelt säga att jag är där och ser till att alla pusselbitar ska passa ihop perfekt och redigerar så att bildens motiv på något vis ska tala rätt språk. Jag ser till att låten och ljudbilden som skapats ska nå sin fulla potential liksom.

 HUR KOMMER DET SIG ATT DU KOMMER IFRÅN METALVÄRLDEN MEN IDAG JOBBAR MYCKET MED RADIOPOP, RnB OCH HIPHOP?

Det där är en fråga jag får ofta: ”Hur kan du ha sån koll på den här världen när du kommer ifrån en helt annan?”, men jag hävdar bara att jag har en enorm styrka i allt det här. Att komma ifrån extremmusiken och förstå den typen av uttryck har bara gjort att jag har ännu lättare och bättre förståelse för olika musikstilars nyanser. Jag vet alltid vad som är viktigt, vilka punkter som är extra viktiga att trycka på oavsett vad för musikstil jag jobbar med. Kan även därigenom blanda och hitta nya intressanta grejer i musikstilar för att jag genuint kanske tänker på ett annat sätt. Överlag har jag ju en förkärlek till radio-soundet och har alltid haft, och det var hela tiden min önskan längs vägen att ”lära mig leverera på den nivå som jättarna gör”. Men det där är bara en enorm styrka idag och det gör även att jag är enormt flexibel mellan musikgenre. Finns ingenting jag inte kan jobba med liksom – inget för stort, inget för litet, inget för vanligt eller för konstigt.






HUR SER DU PÅ MUSIKBRANSCHEN IDAG, JÄMFÖRT MED 5-10 ÅR SEDAN?

Branschen har ju varit väldigt rörig de senaste tio åren minst, i en ständig utvecklingsfas liksom. Det är grymt mycket som skakats om och bara gjort att alla febrilt försöker hitta sin plats i det som sker, och jag känner väl någonstans att det fortfarande inte riktigt har landat än. Rörelsen pågår fortfarande och är glödhet hela tiden. Vikten av webben och hur man idag tar sig fram som artist och aktör är liksom… det går grymt fort framåt alltihop. Men jag ser allt det här som positivt och det har gjort att saker egentligen bara är otroligt mer spännande längs vägen. Det tar ju aldrig slut liksom.

Sekunden man tror att man är ”färdiglärd” börjar bara resan utför. Jag har träffat extremt många längs vägen som inte alls förstår vart branschen är på väg och de har ju tyvärr fortsatt halka efter för att man tror att det fungerar likadant som det gjorde förr. Tyvärr. Men det går inte, det gäller att hela tiden vara intresserad, vilja följa med i utvecklingen, läsa av nya mönster, utvärdera gamla, utveckla och sådär. Stay committed.

 HUR SER DU PÅ MUSIKEN IDAG DÅ, JÄMFÖRT MED FÖRR?

Det beror nog helt på vilken musikstil vi pratar om men överlag gillar jag vart allt är på väg. Det som kanske är lite synd idag är att allt går så fort så det känns nästan omöjligt att låtar som släpps idag skulle kunna landa och bli ”gamla klassiker” på samma sätt som förr. Men skulle nog säga att grundläggande låtskrivandet ser lite likadant ut idag som förr medan produktionerna ser HELT annorlunda ut. Idag ska proddarna gärna vara minimalistiska och varje element ska ha en större betydande och viktig roll i helheten liksom. Less is more, typ. Riktigt så var det kanske inte förr, när man snarare fyllde vråerna med innehåll i stället. Men sen gillar jag extremt mycket vad som faktiskt händer på extremmusik-fronten också. Framför allt ljudmässigt. Förr var det väldigt basfattigt, riv och sågverk om ljudbilderna men den senaste tiden har detta förändrats markant och det är något jag anammat väldigt mycket i mina mixar också och strävar mot. Att fortfarande låta riktigt fett, fläskigt och rivigt men samtidigt behagligt liksom.

 HAR DU NÅGON DRÖMARTIST DU SKULLE VILJA JOBBA MED?

Nej, det har jag nog ingen så. Vet inte vad jag ska säga. Jag har aldrig varit jättefokuserad eller tänkt på det där sättet. Jag är nog mer fokuserad på någon form av önskescenario i studion i så fall, snarare det än att tänka att ”just DEN personen vill jag jobba med”. Det spelar inte så stor roll vem jag jobbar så länge huvudkänslan och gemensamma intresset matchar och verkligen är rätt liksom – typ som när man står i en replokal och alla bandmedlemmar plötsligt bara landar i en gemensam klang när man jammar. Alla planeter ligger i linje med varandra och klockan stannar, den känslan är helt obeskrivlig! Det där är något jag söker och strävar efter, snarare än att lägga fokus på vem jag jobbar med. Alla är kollegor bara.

 VAD LYSSNAR DU SJÄLV PÅ IDAG?

Jag lyssnar väldigt mycket på det som är hett på radion idag. Följer med i vad som händer på den fronten osv. Det blir väldigt mycket Spotify, gillar Digster-listan och så. Har haft en väldig period med mycket rap och hiphop blandat med metal den senaste tiden – förmodligen för att mitt liv just nu surrat en del i de spåren jobbmässigt kanske. Men ja, en hel del Spotify och det som är aktuellt på radion.

 VAD GJORDE DU INNAN DU BLEV MIXTEKNIKER?

Jag har jobbat sjukt mycket inom hemtjänsten faktiskt, fått möta extremt mycket människor, hantera olika möten, lära mig läsa av personer och sådär. Något jag faktiskt har väldigt stor nytta av idag också, haha. När jag först startade företaget jobbade jag även två år som livetekniker och körde ljudet till allt ifrån Linda Bengtzing, Amy Diamond, Helge Skoog bland många, många fler.

 HAR DU NÅGOT SISTA DU VILL TILLÄGGA?

Nej, inget särskilt så. Är man intresserad av att komma i kontakt med mig, behöver min hjälp eller bara vill snacka musik, ljud och produktion är man grymt välkommen att slänga iväg ett mail till mig. Hit me with your best shot!